Lenovo tar sikte på studenter med färska speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Lenovo tar sikte på studenter med färska speldatorer

På menyn finns 15,6- och 16-tumsmodeller med dedikerade grafikkort från Intel och Nvidia, samt processoralternativ från AMD eller Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Studenter och upp till fyra timmar batteritid?? De har nog missat hur det är att vara student....

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Skulle skämmas om jag bar runt dem där på ett universitet...

Permalänk
Medlem

Mac med M1 har upp till 20 timmar batteritid, det är 3-5 gånger mer än dessa. Som student är det inte ens en fråga om vilken som är bättre. Den har väl dessutom mer prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Skulle skämmas om jag bar runt dem där på ett universitet...

Why? Dem såg väl helt ok ut?

Batteritiden däremot behöver väl för en student vara iaf 10-12h+ för att vara rimligt. Kanske dem har med den dedikerade grafiken av?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Why? Dem såg väl helt ok ut?

Batteritiden däremot behöver väl för en student vara iaf 10-12h+ för att vara rimligt. Kanske dem har med den dedikerade grafiken av?

Vissa kan bara visa sig med en Apple laptop. Allt annat kan ju få en o skämmas...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vissa kan bara visa sig med en Apple laptop. Allt annat kan ju få en o skämmas...

Nu har ju inte jag varit student men flera av mina vänner har haft 1 dator. Gaminglaptop. Tom alienware. Inte har dem skämts mer än att de behövt ha laddaren i.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Why? Dem såg väl helt ok ut?

Batteritiden däremot behöver väl för en student vara iaf 10-12h+ för att vara rimligt. Kanske dem har med den dedikerade grafiken av?

Dem där utblåsen i bak är lite väl mycket gaming i en akademisk miljö i mitt tycke.

Ska man spendera 10-12k på en laptop för studie så bör egenskaper som batteritid och mobilitet prioriteras över 165hz och spelprestanda.

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Dem där utblåsen i bak är lite väl mycket gaming i en akademisk miljö i mitt tycke.

Ska man spendera 10-12k på en laptop för studie så bör egenskaper som batteritid och mobilitet prioriteras över 165hz och spelprestanda.

Många som pluggar(iaf nu när jag pluggade förra året) hade bara en dator till både plugg och gaming, där finns alltid ladd uttag så det var aldrig något problem, samma med wifi.

Så jag tror det är en bra lösning, det funka utmärkt för mina klasskamrater som bodde på internatet iaf.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag undrar när den första AMD laptopen ska dyka upp med USB4 som även har thunderbolt stöd. Kommer det ens komma? Jag trodde licensen var gratis iom USB4?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Skulle skämmas om jag bar runt dem där på ett universitet...

Haha ge dig. Varför det?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Skulle skämmas om jag bar runt dem där på ett universitet...

Har sett värre saker, du är bara gammal

Hoppas de håller högre kvalitet vad avser gångjärn vilket är en felpunkt på många Legionmodeller, annars är ju priserna med studentrabatter väldigt trevliga hos lenovo.

Skrivet av talonmas:

Studenter och upp till fyra timmar batteritid?? De har nog missat hur det är att vara student....

För en bärbar speldator är det nog över medelmåttet, inte kan Lenovo trolla.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Why? Dem såg väl helt ok ut?

Batteritiden däremot behöver väl för en student vara iaf 10-12h+ för att vara rimligt. Kanske dem har med den dedikerade grafiken av?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har ju inte jag varit student men flera av mina vänner har haft 1 dator. Gaminglaptop. Tom alienware. Inte har dem skämts mer än att de behövt ha laddaren i.

Skrivet av kinkyboo:

Dem där utblåsen i bak är lite väl mycket gaming i en akademisk miljö i mitt tycke.

Ska man spendera 10-12k på en laptop för studie så bör egenskaper som batteritid och mobilitet prioriteras över 165hz och spelprestanda.

De, inte dem.
Det svider i ögonen på mig.

Man kan ersätta De/Dem med Jag/Mig eller Han/honom.
Jag såg väl helt ok ut, eller Mig såg väl rätt ok ut? Det är givetvis jag, och det skall således vara de.

Med det sagt så förstår jag inte varför en laptop med dedikerad GPU kan dra lika lite ström som en laptop med integrerad GPU?
Är det passthrough mellan gpuerna som suger kräm ändå eller?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

De, inte dem.
Det svider i ögonen på mig.

Man kan ersätta De/Dem med Jag/Mig eller Han/honom.
Jag såg väl helt ok ut, eller Mig såg väl rätt ok ut? Det är givetvis jag, och det skall således vara de.

Med det sagt så förstår jag inte varför en laptop med dedikerad GPU kan dra lika lite ström som en laptop med integrerad GPU?
Är det passthrough mellan gpuerna som suger kräm ändå eller?

Jag ber om ursäkt. Har faktiskt försökt använda de i stället för dem många gånger. Primärt duger "de" till det mesta. Men jag är en av de som skriver i tal. Fram till det är via jobbet då blir det mer proffesionellt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Föredrar hellre att köpa en lättare bärbar (kanske även andrahand) och om man vill spela, investera i en dedikerad stationär PC. En studentdator behöver vara lätt, snabb och bra batteritid. Dessa har inga av dessa kvalitéer. Kanske finns nischen bland dem som också vill videoredigera?

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller grejen med att säga att man siktar in sig på studenter, vad är det för "studentigt" med denna datorn?
Är det att den är billigare så fattiga studenter kan köpa den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ber om ursäkt. Har faktiskt försökt använda de i stället för dem många gånger. Primärt duger "de" till det mesta. Men jag är en av de som skriver i tal. Fram till det är via jobbet då blir det mer proffesionellt.

Skulle du skrivit i tal så hade du väl ändå skrivit "dom". Då blir det inte fel åtminstone.

Datorn i sig ser väl skaplig ut men jag tvivlar på att den kommer tilltala studenter mer än andra datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag undrar när den första AMD laptopen ska dyka upp med USB4 som även har thunderbolt stöd. Kommer det ens komma? Jag trodde licensen var gratis iom USB4?

Det saknas firmware samt UEFI/AGESA stöd men hårdvaran sitter redan i flera nya modeller. Hur många tillverkare som kommer att uppdatera sina system kan jag inte säga något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Förstår inte heller grejen med att säga att man siktar in sig på studenter, vad är det för "studentigt" med denna datorn?
Är det att den är billigare så fattiga studenter kan köpa den?

Det var så Lenovo pitchade i sitt pressmeddelande.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av blitzsnake:

Föredrar hellre att köpa en lättare bärbar (kanske även andrahand) och om man vill spela, investera i en dedikerad stationär PC. En studentdator behöver vara lätt, snabb och bra batteritid. Dessa har inga av dessa kvalitéer. Kanske finns nischen bland dem som också vill videoredigera?

Skulle säga att det beror lite på vad man pluggar När jag pluggade spelutveckling var det inte helt ovanligt med bärbara datorer i den här stilen, då lätta ultrabooks med integrerad grafik gråter av blotta tanken att orka driva runt en spelmotor eller 3D-modelleringssvit av något slag. Men det är helt klart nischat i allmänhet, och jag själv satsade på lätt och kompakt och använde istället universitets datorer till tyngre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Det saknas firmware samt UEFI/AGESA stöd men hårdvaran sitter redan i flera nya modeller. Hur många tillverkare som kommer att uppdatera sina system kan jag inte säga något om.

Ahaa tack för info

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på dessa nya datorer, för den som vill så har jag skrivit lite om mina erfarenheter av den nuvarande Lenovo Gaming 3 serien här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1659462-lenovo-gaming-3-och-lenovo-legion-5-mina-erfarenheter

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Va det bara jag som reagerade på att "Lenovo tar sikte på studenter med färska speldatorer", alltså de studenter som redan har färska speldatorer.. Blev tvungen att gå in och titta vad det var som gjorde att studenter som redan hade speldatorer skulle förmås att köpa nya bärbara Det är väl covid som spökar med sinnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av squice:

Va det bara jag som reagerade på att "Lenovo tar sikte på studenter med färska speldatorer", alltså de studenter som redan har färska speldatorer.. Blev tvungen att gå in och titta vad det var som gjorde att studenter som redan hade speldatorer skulle förmås att köpa nya bärbara Det är väl covid som spökar med sinnet...

Det kan läsas på båda sätten skulle jag säga. En bugg i svenska språket
"med färska speldatorer tar lenovo sikte på studenter" hade preciserat det lite mer.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.